#20 Uztazah Eyla Syakila - Tazkirah Jumaat !

bismillahirahmanirrahim

salam jumaat everybodih ! sekejap je dah 25 haribulan kan, lepas dah di congak, ditambah, darab, bahagi, di kuasa dua kan, serta di selepas di pythogoras kan *okay ! aku lupa nak ejaan dia* tinggal 5 weeks lagi untuk aku habis kan internship nie..fuh ! tak sabar nak habis !
                                                                   ********
berbalik pada tajuk entry...sempena hari jumaat yang mulia..meh sini aku nak bagi pengisian rohani sikit untuk diriku dan dirimu jua...eceh !

tahukah anda...bulan tu bulat ! *dush..cam cilake*

ehem...Dengki...yes..dengki adalah satu amalan mazmumah yang patut dijauhi oleh semua orang samada yang masih muda mahupun tua serta kaum yang sudah dikira EMAS juga wajib menjauhi menatang nie.. Sesiapa yg BANTU ramai org utk berjaya, insya Allah dia akan mudah berjaya. Sesiapa yg DENGKI org yg berjaya, dia sukar utk berjaya. See aku kasi highlight. tak nampak jugak, meh sini aku kasi penampaq ! baru hang tau ! Dengki berpunca drp hati yg kotor yg byk syaitan bertapak di hatinya. Org dengki sukar bahagia, rezki sempit, mudah sakit, wajah hodoh, solat tak khusyuk, Allah benci n kwn akan jauhkan diri, kecuali yg sama2 busuk hati. dengki boleh terhakis jika kita berdoa agar Allah buang sifat mazmumah, solat taubat, istighfar byk2, doakan org, maafkan org, bantu org n yakin jika mmg rezki kita, takde siapa dpt ambil drp kita. 

dan khas untuk golongan wanita pulak ! kata kan ini sekuat-kuat nya..kalau boleh pergi panjat gunung sane kasi jerit kuat-kuat...tapi wanita perlu menjaga suaranya bukan jadik cukup sekadar menjerit di gunung everest di hati uolls...



uolls tahu tak...kite mampu menggembirakan hati orang lain dengan hanya sekuntum senyuman yang ikhlas ? ya ! anda tak salah tengok..aku tulis sekuntum senyuman di sana ! romantik bukan ! *ptuihh...ini semua...poooyooooo~~* 

paham tak ? okay lah...contoh situasi :

2 orang cik kiah tgh ngumpat...bahan umpatan mereka ialah anda...topic anda tak buat kerja, bukan malas tapi tak ada kerja...cara menangani ialah senyum ke arah mereka dgn senyuman yg paling ikhlas kalau boleh biar bersinar-sinar sampai boleh sakit mata dey'alls then cakap...''ye kak...akak nak bagi saya kerja ke...terima kasih akak...akak sangat baik hati....lagi lawa serta cute miut...'' kemudian angkat mata ke atas tangan dekat bahu then buat lah muke uolls yg paling comel tu..kalau boleh kasi duckface..konfirm dorang stop ngumpat uolls punya....

teeettt ! mohon jgn terasa..okay muehehehe !

p/s : aku nie dah kenapa ? rajin pulak taruk kaler-kaler bagai !! cam gampang !

Comments

Popular Posts